De specialisten van Rehoboth Dienstverlening schrijven met regelmaat inspirerende blogs vanuit de praktijk van hun werk.
De specialisten van Rehoboth Dienstverlening schrijven met regelmaat inspirerende blogs vanuit de praktijk van hun werk.
Over ondersteuning van de ab'er in een zorgklas
Kent u de brug over de Waal bij Zaltbommel? Die brug staat ook afgebeeld op de wand van het lokaal van de Bruggenbouwersgroep op de Eben-Haëzerschool in Waardenburg. Het lokaal ademt rust en structuur en heeft zes werkplekken voor leerlingen. Rond half 10 komen drie leerlingen kletsend het lokaal binnen. Ze komen uit hun eigen groep, waar ze zojuist de dagopening hebben gevolgd. Voor één of meerdere basisvakken komen ze naar de Bruggenbouwersgroep.
Twee leerlingen volgen instructie bij de leerkracht, één leerling leest alvast de tekst voor begrijpend lezen met de onderwijsassistente en de andere drie leerlingen werken zelfstandig aan hun tafel aan hun spellingopdrachten. Dit is maatwerk; iedere leerling werkt op zijn of haar eigen niveau en krijgt de ondersteuning die hij/zij nodig heeft. Dit zorgt ervoor dat deze leerlingen weer ontwikkelen en een brug naar hun toekomst kunnen bouwen.
Toch blijven deze leerlingen ook leerling van hun eigen groep 6, groep 7 of groep 8. Daar volgen ze de dagopening en het middagprogramma met o.a. de zaakvakken en de vakken die ze op het niveau van de klas meedoen. Ook houden ze pauze met hun eigen klasgenoten en spelen ze samen met hen op het schoolplein. Zo blijft de brug naar hun eigen groep altijd open.
Als ab’er denk ik mee met de ib’er en de leerkrachten van de Bruggenbouwersgroep. In overleg met ouders stellen we ontwikkelingsperspectieven en concrete ontwikkeldoelen op voor de leerling en plannen we per periode leerstof in. Zo bieden we met elkaar maatwerk en staat de leerling met zijn onderwijsbehoeften centraal.
Barneveld, 7 april 2021
Mw. R. (Renske) van Dam-Moree MSEN
Ambulant begeleider
Specialist medische, lichamelijke en cognitieve ontwikkeling