Artikel 1 Begrippen
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
leverancier : Rehoboth Dienstverlening, gevestigd en kantoorhoudend te 3771 CH, Schoutenstraat 113 te Barneveld
opdrachtgever : degene met wie door de leverancier een overeenkomst is gesloten betreffende het leveren van diensten en/of producten;
overeenkomst: de overeenkomst tussen leverancier en opdrachtgever voor het leveren van diensten en/of producten;
werkzaamheden : de door de leverancier aan de opdrachtgever te leveren diensten en/of producten, inclusief de werkzaamheden van de leverancier ten behoeve waarvan een overheidssubsidie wordt verstrekt;
afnemer : de betrokkene(n) ten behoeve van wie werkzaamheden worden verricht in opdracht van de opdrachtgever;
materialen : alle systemen, modellen, schema's, programma's, documentatie, werkinstructies e.d. op informatiedragers, die in verband met de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden door de leverancier ter beschikking worden gesteld;
hulpmiddelen : alle middelen die noodzakelijk zijn om de werkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren;
Artikel 2 Toepassing
Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen de leverancier en opdrachtgever en alle daarmee samenhangende overeenkomsten, voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk schriftelijk door partijen is afgeweken.
Algemene voorwaarden van de opdrachtgever, onder welke benaming ook, zijn niet van toepassing en worden door de leverancier niet aanvaard.
Artikel 3 Offertes en andere aanbiedingen
Alle offertes en andere aanbiedingen van de leverancier zijn vrijblijvend, en hebben een geldigheidsduur van dertig dagen, zonder dat dit tot onherroepelijkheid leidt, tenzij uit de aanbieding uitdrukkelijk het tegendeel blijkt.
Artikel 4 Grondslag overeenkomsten
1. Overeenkomsten met de leverancier zijn mede gebaseerd op de informatie die door opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat er voor in dat hij naar beste weten daarbij alle essentiële informatie voor de opzet en de uitvoering van de opdracht heeft verstrekt.
2. De specifieke afspraken worden vastgelegd in een door de opdrachtgever en de leverancier te ondertekenen overeenkomst of offerte.
3. Afspraken met en toezeggingen van het personeel van de leverancier zijn voor de leverancier alleen bindend indien deze uitdrukkelijk in de offerte zijn vastgelegd, of anderszins uitdrukkelijk schriftelijk door de leverancier zijn bevestigd.
Artikel 5 Bevoegdheid contractspartijen
1. In afwijking van de art. 7:404, en 7:407 lid 2 BW zijn de bestuurders, en/of diegenen die voor de leverancier werkzaam zijn of waren niet persoonlijk gebonden of aansprakelijk.
2. De opdrachtgever staat ervoor in dat aan degene die namens hem ondertekent daartoe toereikende volmacht is verleend en doet hierbij afstand van zijn bevoegdheid het ontbreken van zulke volmacht jegens de leverancier in te roepen.
Artikel 6 Kwaliteit, karakter verplichtingen leverancier
1. De leverancier is gehouden de in de overeenkomst overeengekomen diensten naar beste inzicht en vermogen en uit te voeren. De overeenkomst wordt uitgevoerd in goed overleg met de opdrachtgever.
2. De leverancier gaat uitsluitend inspanningsverplichtingen aan. Het bereiken van het door de opdrachtgever beoogde resultaat wordt niet gegarandeerd.
Artikel 7 Geheimhouding
De leverancier en de opdrachtgever zijn, behoudens enige bij of krachtens formele wetgeving gestelde verplichting tot openbaarmaking, zowel tijdens als na afloop van de overeenkomst, tot geheimhouding verplicht van alle aan elkaar ter beschikking gestelde gegevens en inlichtingen, waarvan aangenomen mag worden dat de belangen van (één van) beiden door openbaarmaking kunnen worden geschaad.
Artikel 8 Auteursrecht
1. Alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteurs-, merken-, en modellenrechten) op de materialen van de leverancier zijn niet overdraagbaar en blijven bij de leverancier.
2. Verveelvoudigen, openbaar maken, ter beschikking stellen aan derden of kopiëren van de materialen in welke vorm dan ook is alleen toegestaan met uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van de leverancier.
3. De opdrachtgever verplicht zich er zorg voor te dragen dat afnemers van diensten en producten van de leverancier, en deelnemers aan activiteiten waarbij gebruik wordt gemaakt van deze diensten en producten, deze niet met dezelfde of vergelijkbare inhoud aan derden zullen aanbieden, tenzij met uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van leverancier.
Artikel 9 Uitvoering overeenkomst
1. Indien de uitvoering van de overeenkomst bij opdrachtgever en/of afnemer plaatsvindt, zal opdrachtgever de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulpmiddelen en werkruimten kosteloos ter beschikking stellen.
2. Het dient de leverancier gedurende de uitvoering van de opdracht te allen tijde mogelijk te zijn de door hem te gebruiken werkruimten te betreden. De werkruimten zullen tijdens de activiteiten uitsluitend aan de leverancier ter beschikking worden gesteld en afsluitbaar zijn, zodat gegevens, materialen e.d. opgeborgen kunnen worden in een afsluitbare ruimte.
3. In overleg met de leverancier zal opdrachtgever ten behoeve van de leverancier passende faciliteiten ter beschikking stellen, als garderobe, berging, telefoon, enz.. Dit geldt tevens voor het ter beschikking stellen van medewerkers van opdrachtgever die na vooraf-gaand overleg bij de uit de overeenkomst voortvloeiende werkzaamheden betrokken zullen worden.
4. Het is opdrachtgever niet toegestaan materialen zonder toestemming van de leverancier te gebruiken; hij verplicht zich er tevens zorg voor te dragen dat afnemers en deelnemers dit evenmin zullen doen. Indien in strijd met deze bepaling toch gebruik wordt gemaakt van bedoelde materialen is opdrachtgever volledig aansprakelijk voor de daardoor eventueel ontstane directe of indirecte schade.
Artikel 10 Overmacht
1. Overmacht in de zin van dit artikel duidt op elke situatie die het uitvoeren door de leverancier van de overeenkomst blijvend of tijdelijk geheel of gedeeltelijk verhindert en die niet te wijten is aan de schuld van de leverancier. Hieronder zijn, onverminderd de in art. 6:75 BW bedoelde gevallen, onder andere begrepen: gehele of gedeeltelijke werkstakingen, ziekte en ongevallen van de bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken personen, handelend namens of vanwege de leverancier, brand, storingen aan en verlies van niet-vervangbare apparatuur of hulpmiddelen, ook al waren deze reeds te voorzien ten tijde van het sluiten van de overeenkomst. 2. Tijdens overmacht aan de zijde van de leverancier is deze onverminderd de hem verder toekomende rechten en bevoegdheden bevoegd al zijn contractuele verplichtingen op te schorten, tenzij de uitvoering blijvend onmogelijk is geworden. Indien de periode van overmacht langer duurt dan vier weken zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er een verplichting tot schadevergoeding ontstaat. Indien lid 3 van dit artikel van toepassing is, gaat de bevoegdheid aan de zijde van opdrachtgever tot ontbinding ingevolge de twee voorgaande zinnen niet verder dan gedeeltelijke ontbinding ten aanzien van de werkzaamheden die (nog) niet zijn verricht.
3. Indien de leverancier bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is de leverancier gerechtigd het reeds door hem gepresteerde dan wel te presteren deel afzonderlijk te factureren. De opdrachtgever is verplicht deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
4. Indien in de overeenkomst de naam van een medewerker is opgenomen, is de leverancier gerechtigd na overeenstemming met opdrachtgever en/of afnemer een andere gekwalificeerde medewerker de werkzaamheden (mede) te laten uitvoeren, indien dit voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk is, zonder dat deze wijziging recht geeft op vernietiging of ontbinding van de overeenkomst.
5. Alle vorderingen van de leverancier op de opdrachtgever worden geheel opeisbaar zodra sprake is van overmacht aan de zijde van de leverancier.
Artikel 11 Wijziging opdracht c.q. meer- of minderwerk
1. De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdplanning van de opdracht kan worden beïnvloed wanneer partijen tussentijds overeenkomen om de aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te breiden of te wijzigen.
2. Indien de tussentijdse wijziging de overeengekomen prijs of - voor zover van toepassing - de voor opdrachtgever beschikbare subsidie beïnvloedt zal de leverancier dit zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de opdrachtgever meedelen.
3. Indien een tussentijdse wijziging in de opdracht of de uitvoering daarvan ontstaat door toedoen van opdrachtgever, zal de leverancier de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen, indien de kwaliteit van de dienstverlening dit vergt. Indien een dergelijke aanpassing leidt tot meerwerk zal dit als aanvullende opdracht schriftelijk aan opdrachtgever worden bevestigd, welke aanvulling door opdrachtgever bij voorbaat als aanvaard zal gelden.
4. In alle overige gevallen is de opdrachtgever gebonden aan de in de overeenkomst vastgelegde duur der werkzaamheden en de daarvoor overeengekomen vergoeding.
Artikel 12 (Tussentijdse) opzegging
1. Een opzegging van de overeenkomst is alleen in schriftelijke vorm geldig.
2. De opdrachtgever doet afstand van zijn recht ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW om de opdracht te allen tijde op te kunnen zeggen.
3. In afwijking van art. 7:408 lid 2 BW is de leverancier gerechtigd om te allen tijde een opdracht te beëindigen.
4. Bij voortijdige opzegging door de opdrachtgever heeft de leverancier recht op compensatie:Bij annulering tot 21 dagen voor aanvang van de opdracht wordt 1/3 van het in de offerte genoemde totale declaratiebedrag in rekening gebracht, onverminderd het recht van de leverancier op vergoeding van overige schade. De leverancier is gerechtigd om reeds door derden geleverde prestaties afzonderlijk te factureren. De leverancier zal bij voortijdige opzegging door de opdrachtgever schriftelijk mededeling doen van deze extra kosten.Bij annulering binnen 21 dagen voor aanvang van de opdracht wordt het totale declaratiebedrag in rekening gebracht. Bij opdrachten die een langere doorlooptijd dan een half jaar hebben, geldt een beperking van de in de vorige volzin bedoelde compensatie tot maximaal het declaratiebedrag over drie maanden.
5. Indien de leverancier bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is de leverancier gerechtigd het reeds door hem gepresteerde dan wel te presteren deel afzonderlijk te factureren. De opdrachtgever is verplicht deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
6. De leverancier mag van zijn bevoegdheid tot voortijdige beëindiging slechts gebruik maken als tengevolge van feiten en omstandigheden die zich aan zijn invloed onttrekken of hem niet zijn toe te rekenen, voltooiing van de opdracht in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd. De leverancier is gerechtigd het reeds door hem gepresteerde deel te factureren.