Mogelijkheden voor orthopedagogisch en orthodidactisch onderzoek
- Orthopedagogisch onderzoek: intelligentie- of persoonlijkheidsonderzoek. We brengen hierbij in beeld: de cognitieve mogelijkheden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van een kind.
- Orthodidactisch onderzoek: leerbaarheidsonderzoeken. We brengen in beeld: problemen op het gebied van lezen, spelling, rekenen en schrijven en de mate van leerbaarheid op deze gebieden. Indien nodig wordt onderzocht of er sprake is van dyslexie of dyscalculie.
Doelen van onderzoek en diagnostiek
- Het leveren van een bijdrage aan goed onderwijs voor en goede begeleiding van leerlingen met (ernstige) problemen op het gebied van het leren, werkhouding, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. Het gaat er om het kind op een verantwoorde wijze zo goed mogelijk te laten functioneren in het basisonderwijs.
- Het overdragen van specialistische orthopedagogische en orthodidactische kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van de leerlingbegeleiding.
- Het voorkomen van onnodige en vroegtijdige verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs, maar anderzijds ook het tijdig in gang zetten van verwijzing. Orthopedagogische en orthodidactische begeleiding en onderzoek is daarmee een instrument om een continuüm van zorg in basis- en speciaal basisonderwijs te realiseren.