foto 3.jpg

Info contextuele coaching

Wil je meer informatie over het contextuele gedachtegoed, contextuele gespreksvoering en coaching? Dan ben je op de juiste pagina. We nemen je in vogelvlucht mee naar de essenties. 

 

 

Info contextuele coaching

Wil je meer informatie over het contextuele gedachtegoed, contextuele gespreksvoering en coaching? Dan ben je op de juiste pagina. We nemen je in vogelvlucht mee naar de essenties. 

 

 

Verrassende en helende resultaten door contextuele gespreksvoering

CIMG1352.JPG

Het contextuele gedachtegoed

Ieder mens wordt geboren in een familie. In die familie, dat gezin van herkomst, leren we veel over het leven. Als je later in je privéleven of werk met problemen te maken krijgt, zijn die niet los te maken van het opgroeien in je familie. Vaak hebben ze te maken met de manier waarop je in je gezin van herkomst geleerd hebt te geven.

In contextuele coaching ga je op zoek naar de plek die jij inneemt in jouw relationele context: je familie. Hierbij worden drie generaties meegenomen: die van je (groot)-ouders en van je kinderen (als je die hebt ontvangen). De verbondenheid met hen is een belangrijke basis voor jouw persoonlijke groei. Door de inzichten die je krijgt in het coachtraject zul je met meer vrijheid in het leven komen te staan, verbonden met jezelf en met belangrijke anderen in jouw leven. Dat heeft vanzelfsprekend een positieve uitwerking op wie jij bent als professional!

CIMG1346

Contextuele gespreksvoering

Een kind dat dwanghandelingen heeft, angstig is of niet naar school wil. Een kind dat afwezig is, in de klas wegdroomt. Zomaar een aantal voorbeelden van gedrag dat een oorzaak heeft, die met de thuissituatie te maken kan hebben. Is het kind aan het zorgen en is het bang dat het niet goed gaat met zijn moeder wanneer hij op school is? Probeert hij door dwang een schijncontrole te houden over zijn leven? Wordt deze zorg gezien en erkend door de leerkracht? Is de zorgrol die het kind heeft passend bij zijn leeftijd? Deze manier van zorgen is vaak moeilijk te onderscheiden of wordt over het hoofd gezien. Daardoor wordt het eigenlijke probleem niet gesignaleerd, waardoor het gedrag in stand gehouden wordt. Door contextuele gespreksvoering wordt op een andere manier gekeken naar gedrag. De manier van geven en ontvangen in de relatie van het kind met zijn ouders wordt onderzocht. Het gedrag van het kind laat zien waar zijn zorg ligt. Van daaruit wordt gekeken wat het kind nodig heeft om zich veilig en gerust te voelen, zodat het zich vrij voelt om de wereld in te gaan. Deze manier van gespreksvoering zorgt voor verrassende en helende resultaten, die de ontwikkeling van het kind ten goede komen!